Søg i denne blog

torsdag den 27. januar 2011

Tepose origami

Disse små tepose-origamier er perfekte at bruge til kort, pynt på mapper og lignende. Jeg vil vise to forskellige slags: Et hjørne og en stjerne.


 
Hjørne:
1. Find nogle teposer - eneste krav er at de er tomme. 2. Klip den strimmel af som holder posen sammen.
3. Klip et kvadrat ud.
4. Fold kvadratet (hjørne mod hjørne) fold ud og gør det samme med modsatte side.
5. Læg hjørnerne sammen to og to så det danner en trakant (se billedet).
6. Fold to af hjørnerne lidt ind mod midten.
7. Du har nu et hjørne som kan bruges til kort eller lignende (for inspiration, se billederne)

Tip: Du kan også bruge teposerne til at lave små søde hjerter, fremgangsmåden er ligesom med et hjulehjerte.



                                                                                                     Stjerne:

1. Start på samme måde som med 'hjørnet' (kvadrat som foldes fra hjørne til hjørne to gange)
2. Fold alle hjørnerne ind til midten.
3. Fold to af siderne ind til midten - lidt ligesom med et papirsfly.
4. Vend papiret om og fold den lille trekant op.
5. Fold papiret på midten (med den lille trekant udad.
6. Når du har lavet et par stykker, kan du sætte dem sammen ved at putte de to spidse ender ind i den lille trekant, på hver sin side af der hvor papiret er foldet (giver mening når man sidder med papirerne i hånden).
7. Når du har lavet 12 kan du sætte dem alle sammen, og så danner de en lille stjerne (det kan være en hjælp at bruge en lille klat lim når du sætter dem sammen)

Tip: Det kan være lidt svært at lave disse stjerner så små, så man kan evt. tage et større stykke alm. papir til at øve sig med, for når først man har det i hænderne går det nemt.

Stor stjerne: Denne stjerne lærte jeg af min gamle matematiklærer, og det var egentlig sådan tepose-origamien startede, for da jeg kom jeg og viste min stjerne til min mor, spurgte hun om jeg kunne lave dem i teposer - og det kunne jeg :) Men her er den originale version:
1. Find et par gamle blade (Jeg har brugt nogle modeblade, men alle blade, aviser eller bare noget pænt papir kan bruges).
2. Klip kvadrater ud (12 stk.)
3. Lav stjernen som forklaret oven over.
4. Du kan nu hænge din stjerne op med sytråd. Stjernerne ser specielt flotte ud i vinduer, eller som jeg har gjort, i altandøre. 

Tip: Du kan enten bare tage nogle tilfældige sider fra bladene, eller du kan beslutte der for et tema (eks. helsidereklamer, sort-hvid, tekstsider, en farvenuance eller hvad du nu finder på). Temaet til min stjerne var mørke farver.


1 kommentar: