Søg i denne blog

torsdag den 12. januar 2012

Xpresso!!!

Saa fik jeg endelig tid til at skrive lidt paa bloggen igen! De sidste par dage har vaeret ret travle, saa det er ikke lige blog, skype og facebook der er blevet prioteret. Jeg undskylder paa forhaand alle dobbelt A'erne osv., men jeg skriver paa en af skolens computere som har fransk tastatur (en anelse forvirrende - isaer med tegnsaetningen).

Hvad er der saa sket siden sidst? De foerste par dage efter nytaar var rimelig stille og rolige. Fredag aften var Liisa og jeg med Riley henne ved trailerparken hvor han fik lavet sin tatovering - hans efternavn (Genier) paa den oeverste del af ryggen. Jeg har set adskillige afsnit af Miami ink og LA ink, men det var anderledes at se det i virkeligheden - og det tog meget laengere tid uden fast-forward eller klipning i filmen :)
Jeg har aldrig foer vaeret i en trailerpark, og jeg maa indroemme at jeg forventede at det ikke ligefrem ville vaere det paeneste hjem. Udenpaa var huset meget kedeligt, men indeni var det faktisk rigtig paent. Enkelt design og lyse farver. Der stank dog MEGET af roeg - bvadr!
Naa, men Riley's tattoo blev rimelig cool. Jeg tror dog ikke lige jeg selv skal have en foreloebeligt! Det saa ud til at goere rimelig ondt. Hvis I vil se billeder eller laese mere, saa check Liisa's blog: http://switchinghabitats.blogspot.com/ Den er paa engelsk, og skrevet rigtig godt!

Loerdag var vi i Timmins for at shoppe. Jeg har brugt lidt mange penge i december (hvem har ikke?) saa det blev ikke til saa meget, men det var jo januarudsalg, saa jeg gik ikke helt tomhaendet hjem.

Skolen her holder hvert aar en "Xpresso" hvilket er en koncert hvor elever kan synge og spille, og derudover ogsaa optraede med sketchs. Liisa havde valgt at synge en finsk sang, men mig synge? Nej det tror jeg vist ikke lige, saa jeg valgte at vaere med i comedie saa jeg kunne spille en rolle i en sketch eller to. Det har vaeret super sjovt at vaere med til! Normalt hjaelper laererne med comedy, men i aar var der ingen laerere der meldte sig, saa comedy gruppen fandt selv paa, skrev og oevede alle sketchene.

Soendag var foerste dag hvor vi fik mulighed for at oeve paa scenen, og saa var der mikrofon og hoejtaler test m.m. Henover weekenden var min forkoelelse blevet vaerre og mandag morgen vaagnede jeg op med feber og havde det ikke for godt! Saa min dag bestod af hostesaft, hovedpinepille og en seks timers lur. Om aftenen var der generalproeve for Xpressoen.

Tirsdag blev det meste af skoledagen brugt paa at oeve, saette stole op og dekorere scenen saa der var klar til forestilling om aftenen. Tirsdag eftermiddag/aften begyndte jeg at kunne maerke nervoesiteten. Liisa havde vaeret MEGET nervoes lige siden for en maaned sidden eller saadan noget, men for mig var det mest et par timer foer. Der var en af sketchene hvor jeg havde hovedrollen og skulle snakke fransk! og en anden hvor jeg havde en mindre rolle og bare skulle sige en saetning paa dansk. Det gik dog rigtig godt, og jeg huskede alle mine replikker! Efter showet tror jeg at alle aandede lettede op, for det var helt klart en succes, og alle havde vaeret en smule nervoese. Jeg laerte ogsaa et nyt udtryk! Ligesom at man paa dansk siger "knaek og braek", og paa engelsk "break a leg", siger man paa fransk "merde" tile hinanden inden man gaar paa scenen, hvilket betyder "lort".
Onsdag var snedag! Og da jeg stadig ikke var helt paa toppen (hoste, hovedpine m.m.) valgte jeg at blive hjemme og sove. Onsdag eftermiddag tog en del af 12. klasserne (inklusiv os) op paa skolen tidligere og saa spiste vi aftensmaden sammen inden den sidste Xpresso for os alle. Da det var show nummer to var de fleste noget mindre nervoese og der var virkelig god stemning backstage baade foer, under og efter showet. Folk snakkede sammen paa tvaers af klasserne og hjalp hinanden.
Efter showet stillede vi op til gruppebilleder og et par elever og laerere sagde et par ord. Og saa begyndte taarestroemmen. Det var jo 12.klasserne's aller sidste Xpresso, og da foerst et par stykker begyndte at graede endte det hurtigt med at alle gik rundt og krammede hinanden og sagde tak for et awesome show!

Efter at nogle tog hjem, var vi et par stykker der blev og snakkede en smule og saa smuttede vi da lige op paa scenen og gav et aller-allersidste show! Liisa og Sara sang, Vincent paa guitar, Justin paa bas og Riley og jeg paa trommer til "Skyscraper". Ja, jeg spillede halvdelen af trommerne - for foerste gang nogen sinde og gjorde det vist faktisk rimelig godt. Til sidst optraadte drengene med "Country girl, hake it for me" (meget populaer sang her) og os piger sang kor.

Det var en virkelig fed oplevelse at vaere en del af alt dette! Og jeg er stolt af mig selv for at traede op paa den scene og snakke fransk foran naesten 200 mennesker, og jeg er stolt af Liisa som sang en smuk finsk sang! Det tager en del mod at synge en helt sang solo, med bare klaver i baggrunden, og hun gjorde det rigtig godt.

Jeg regner med at ligge lidt billeder og videoer paa senere, men denne computer og mit kamera's memory card er ikke ligefrem bedste venner!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar