Søg i denne blog

onsdag den 25. januar 2012

Smuk canadisk natur og nye oplevelser

Havde egentlig ikke regnet med at få tid til at skrive på bloggen idag, men da den ene af vores eksamener imorgen (matematik) er blevet rykket til på mandag, så fik jeg lige lidt ekstra fritid idag.

I lørdags havde jeg en super dag! Jeg sov længe, og efter morgenmaden og en lille smule lektier, så tog vi afsted for at besøge Lucie og Yvon's venner Diane og Marcel. Jeg var med Yvon på snescooter (næsten en time tog det) og Liisa og Lucie kørte i bil det meste af vejen. På vej til deres hus - som ligger et godt stykke uden for byen - skal man krydse "Abitibi" floden. Om sommeren bliver det gjort med en lille 'færge' (De kalder det færge, men der er kun plads til en enkelt bil) og om vinteren bliver der ryddet sne væk og lavet en kørebane på isen, som kan holde til at biler kører over. Det sidste stykke vej til huset kan man ikke komme til i bil, så Lucie og Yvon sad på snescooteren og Liisa og jeg sad i en slæde der var spændt fast bag på.

Da vi kom smuttede vi indenfor og fik en kop varm te/kaffe og pebbernødder (som jeg havde bagt et par dage før). Diane og Marcel bor noget anderledes end de fleste andre - hele huset er opvarmet med brændeovn, komfuret er et gammeldags et med brændeovn og for at gå på toilettet skal man ud til "the outhouse" (lille skur med toilet). Derudover er der intet rindende vand! Om vinteren bliver der smeltet sne og om sommeren bruger de en lille brønd ikke langt fra huset. Og så en anden 'lille' detalje - ingen elektricitet! Eller, de har en generator, men bruger den mindst muligt og man kan kun have et vist antal apparater der bruger strøm sluttet til.

Efter at være varmet lidt op - det var en meget kold dag! (ca. - 30 grader) tog Liisa, jeg, Yvon og Marcel ud for at kælke. Det var sjovt, men en hård bakke at gå op ad, især i snescooter-støvler (er tungere end normale vinterstøvler). Da vi hver havde taget et par ture op og ned gik vi hen for at se Marcel's værksted, hvor han maler træfisk som bruges til lokkemad når man fisker. De var virkelig flotte og ekstremt detaljeret malet! Og i værkstedet så vi da også liiige et bæverskind, som faktisk føles blødere end jeg havde forventet.

Jeg har efterhånden prøvet mange nye ting her, og i lørdags kunne jeg føje en ny oplevelse til listen: gå med sne-sko! Det var virkelig sjovt, men så meget sværere end det ser ud når de gør det i tegnefilm eller lignende. Yvon stod på et tidspunkt ved siden af mig i den dybe sne, ham uden snesko mig med, og sneen gik ham ca. til hoften, mens jeg ikke engang sank i til anklen. Jeg faldt et par gange, og til sidst fandt jeg ud af selv at komme op og stå igen. Da vi havde fået fornemmelsen af det forsøgte Liisa og jeg os på fangeleg, men det varede ikke så længe da vi blev ved med at falde, for det er svært at gå med snesko, men at løbe i dem? jeg har helt klart respekt for dem der kan!

Det var en virkelig smuk dag at være udenfor, for selvom det var meget koldt, så skinnede solen fra en helt blå himmel, og de eneste lyde man kunne høre var fuglene der kvidrede. bogstavelig talt. Ingen baggrundslarm af trafik eller børn der leger, bare helt fredfyldt og idyllisk vinterlandskab! Folk har helt ret når de snakker om Canada's storslåede og smukke natur.

En dejlig aftensmad senere slog alle sig ned i lænestole og sofa, og bare sad og snakkede lidt. En hel dag med frisk luft og leg i sneen gør en træt! især når maven er fyldt og man sidder ved siden af en dejlig varm brændeovn. Vi faldt dog ikke helt i søvn, da der blev foreslået at vi spillede et spil, hvilket minder lidt om Ludo. Liisa og jeg kæmpede til det allersidste om 3.pladsen, og jeg slog hende kun lige akkurat.

Søndag var det tid til flere lektier og så lidt mere sne-scooter! Denne gang med Lucie og et par af hendes veninder. Det var super sjovt og knap så koldt som dagen før!
Mandag skulle vi have haft en fransk eksamen, men da vi havde snefri p.g.a. 'freezing rain' blev den rykket til torsdag. Tirsdag skulle vi have haft matematik eksamen, men endnu en snedag gjorde at den blev rykket til torsdag eftermiddag (nu mandag). Idag, onsdag, havde vi vores biologi eksamen, og til trods for mange timer brugt på at læse op, så syntes jeg altså alligevel at den var noget svær! Men det var jeg ikke ene om, de fleste var enige i at det langt fra var en af de nemmere biologi tester.

Siden min computer er rigtig dum lige nu, så vil den ikke lade mig uploade de billeder jeg havde tænkt mig at putte på, så de må vente til et tidspunkt hvor min computer er i humør til at samarbejde med mig! Og ja, jeg er helt sikker på at problemet ikke sidder ca. 15 cm fra skærmen . . .

Ingen kommentarer:

Send en kommentar